Home   >  Informace ze světa maziv   >  Komentáře odborníků   >  Mazivářské mýty, Mýtus druhý - kvalita základových mazacích olejů

Mazivářské mýty, Mýtus druhý - kvalita základových mazacích olejů

Mazivářské mýty, Mýtus druhý - kvalita základových mazacích olejů Pokračování seriálu Ing. Jaroslava Černého z VŠCHT v Praze o motorových olejích. Týkající se problematiky kvality základových olejů a jejich vlivu na kvalitu motorových olejů.
Text je ke stažení také ve formátu PDF.
Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.

(AutoEXPERT, říjen 2004, číslo 10)

Citace z internetových diskusí:

... četl jsem,že Castrol oleje nevyrábí, jenom je odněkud kupuje,plní s nimi obaly a dává na to svou etiketu ...
... základové oleje z ruské ropy mají nízkou kvalitu, protože mají příliš vysoký obsah síry a ta snižuje oxidační stálost olejů ...
... oleje vyrobené z neruské ropy mají udávaný interval výměny 2 roky, tuzemské oleje rok jeden, protože jsou vyrobené z ruské ropy ...
... i u plné syntetiky se vždy z nějakého základu vychází a když je ten základ sirný, tak je to konec dobrého oleje ...
... vyhýbejte se olejům recyklovaným, tyto oleje nemají kvalitu, důležité složky základového oleje jsou již zničené ...

V dnešním pokračování seriálu o motorových olejích si všimneme problematiky kvality základových olejů a jejich vlivu na kvalitu motorových olejů. Je s podivem, jak se internetoví diskutéři odvážně pouštějí do teoretických úvah o základových olejích a už vůbec nerozumím tomu, kde by se vzala síra v syntetických olejích.

Nejprve tedy jak je to s tou ruskou ropou. Ruská ropa má opravdu vysoký obsah síry. Při zpracování ropy na paliva nebo základové oleje však dnes není příliš obtížné veškerou síru odstranit a není to ani dražší ve srovnání se zpracováním jiných druhů ropy. Kromě toho, jak lze poznat, že olej byl vyroben z ruské ropy? Zpracování ruské ropy se neomezuje na země střední a východní Evropy. Stačí se podívat na mapu evropských ropovodů. Ropovod z Ruska končí v Německu a kromě toho má další terminály v několika velkých přístavech v Baltickém moři, odkud může být ropa dopravena kamkoliv ve světě. Z ruské ropy tak může být vyroben jakýkoliv olej jakéhokoliv výrobce. A nijak to neovlivní kvalitu motorového oleje.

Vztah mezi obsahem síry a oxidační stabilitou oleje je přesně opačný než je uvedeno v internetových citacích. Sirné sloučeniny mají výrazné antioxidační účinky, zejména při vysokých teplotách, které panují v motorech automobilů. Přesto je síra v motorových olejích nežádoucí. Důvodem je to, že kde je vyšší obsah síry, tak je i hodně aromatických uhlovodíků a ty v motorových olejích opravdu nejsou žádoucí. Při vysokých teplotách v motorech se z aromatických uhlovodíků tvoří karbonové nánosy na exponovaných částech motoru, tvoří se kaly a usazeniny, které pak zalepují olejový filtr. Síra překáží spíše při aditivaci olejů, kdy sirné látky mohou reagovat s některými aditivy a snižovat jejich účinek. Moderní výkonné oleje jsou proto vyráběny ze základových olejů, které mají velmi nízký obsah síry. V tabulce je uvedeno rozdělení základových olejů podle API nomenklatury. První tři skupiny olejů jsou vyrobeny rafinací ropy, jsou to tedy minerální oleje, další tři skupiny jsou oleje syntetické. Při výrobě motorových olejů se stále více používají základové oleje skupiny II a III a omezuje se používání syntetických olejů. Z obchodních důvodů se olejům skupiny III také říká syntetické. Jen pro upřesnění, české oleje Mogul jsou v naprosté většině vyráběny z téměř bezsirných olejů skupiny II a III a ze syntetických základových olejů.

Pravé syntetické oleje jsou vyráběny syntézou z plynného ethylenu (polyalfaolefíny) nebo dalšími syntézami (např. esterové oleje). Pochopitelně, že se vychází z čistých sloučenin, ve kterých není žádná síra. Cena těchto olejů je vyšší než cena minerálních, proto se dnes syntetické základové oleje nahrazují kvalitními minerálními oleji skupiny III (viz tabulka).

Recyklované oleje

Recyklovaným olejům se v olejářské terminologii říká regenerované oleje a jejich použití při výrobě motorových olejů je dnes zcela zanedbatelné. Problémem není to, že ... důležité složky základového oleje jsou již zničené..., naopak termicky a oxidačně nestabilní složky olejů jsou předchozím provozem odstraněny. Problémem je ekonomická náročnost regenerace olejů na takovou kvalitu, aby vyhověla požadavkům pro motorové oleje. Použité a sebrané mazací oleje se dnes zpracovávají spíše na topné oleje nebo na některé méně náročné mazacích oleje.

 

Olej

Nasycené uhlovodíky

Síra

Viskozitní index

Typ oleje

Skupina I

pod 90 %

nad 0,03 %

80-120

minerální oleje

Skupina II

nad 90 %

pod 0,03 %

80-120

Skupina III

nad 90 %

pod 0,03 %

nad 120

Skupiny IV, V a VI

Polyalfaolefiny, polyisoolefiny a ostatní synt. oleje

syntetické oleje

 

Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie,VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz

Soubory ke stažení: